Wednesday, September 29

xmo buat dah..insyaALLAH

assalamualaikum...dari meja y bersepah

emm..dah lama x update blog ni..credits to peng"update" yang setia anis nurdiniey ahmad shapawi @ anyss ojou..(ojou ke)??tettttt..ha..dah melalut dah ni...mesti orang tertanya2 nape la tajuk post ni x mo buat ...ape yang xmo buat nye.misteri nusantara je nampak..meh nak cite ni

once upon a time...

kisah ni bermula di kelas bi (lsp402)...mudah-mudahan lepas subjek ni dgn cemerlang..ameen
aku dalam dilema nak p ke x kelas minor psikology...x tau la nape jadi ngan aku ni...asyik malas je...ya ALLAH bantulah hambamu ini..ameen..

then

kakiku membuat keputusan x mo p kelas...maka pulanglah diriku ke desasiswa saujana.then aku pun tido..kononnya nak tido sat je la kan..sampai2 terlajak tido..bangun2 tido basuh muka n sebagainya aku pon call la mak aku...bagi salam then terus mak aku dapat detect aku baru bangun tido..kantoi sudah..

mak:baru bangun tido ke ni..
aku:hebatnye che' bleh detect ambe baru bangun tido..(aku panggil mak aku che'..panggilan mak kat terengganu..skarang ni orang dah x guna...family aku je guna..hehehe)
mak:bakpenye x tau..dengar suara dah tau..lama mana jaga..dari kecik sampai besar..
aku:hehehehe...(smbil air mata nak start mengalir..i miss u mum..honno kimochi desu)..waaa..:(

then bertanya la khabar tuk seketika..

bertanyakan berita
merisik khabar
ku mendengar cerita..
(masuk mood lagu allahyarham sudirman plak)..hehehe

n cerita la pasal benda ya lain2..
then nak dijadikan cerita

mak:x g kelas ke??
aku:ponteng kelas hari ni..hehehehe..(dgn rasa x bersalah)
mak:dah pandai ponteng ye skrg..dulu time skolah bukan main rajin lagi..ni bakpe pandai ponteng2 ni
aku:skali skala je...rasa malas plok..hehehe
mak:ye la 2...duk jauh pandai2 dah start ponteng...
camne nak berjaya...
duk u mmg la kena blaja..tempat org blajar kan
blajar kat ne ponteng2 ni

zappp..terus masuk dalam hati aku..ya ALLAH..nape aku jadi camni..ape tujuan aku duk u??..mesti la nak blajar..x ingat ke duit kerajaan (walaupun kena bayar balik) aku guna tuk belajar...duit tu duit rakyat...nak melahirkan graduan yang berjaya dan mempunyai sahsiah y tinggi tuk membangunkan negara bukannya melahirkan graduan y suka ponteng..x termasuk lagi duit mak ayah y dilaburkan untuk kejayaan kita 1 hari nanti..hanya dengan sedikit nasihat sahaja terus aku berfikir...thank u mum..

so kawan2..tepon la mak n ayah n dapatkan nasihat drpd mereka kerana mereka terlebih makan garam.

jgn la plak korang kata "patut la mak n ayah aku ada darah tinggi..diorang dah makan garam banyak sampai hari ni"..aduyai..korang jgn jadi cam tiang lampu..straight je..
makan garam disini bermaksud terlebih dahulu daripada kita melalui dan merasai cabaran hidup.

walaupun ibu bapa kita tidak mempunyai pelajaran y tinggi (mak aku la..mak orang lain aku x tau..tapi aku bangga ada mak y macam tu.walaupun pelajaran beliau x tinggi tetapi ilmu beliau banyak.luv u mum) tidak bermakna ibu bapa kita tidak tahu.mereka hanya tidak mendapat peluang untuk belajar dek kerana kesusahan hidup.Tidak seperti kita sekarang.peluang belajar amatlah banyak tetapi kita y tidak mahu mengambilnya...

aku pernah baca 1 blog ni tapi x ingat blog apa.dia kata pengalaman terbaik ialah y di kutip di jalanan.aku rasa jalanan disini ialah perjalanan hidup n aku setuju dgn ni...

insyaALLAH aku x mo ponteng kelas dah.
.
post ni bukan nak cerita y aku anak y baik coz ikut cakap mak aku...aku ni pun homo sapien gak..manusia biasa y dijadikan ALLAH serba kekurangan.so aku postkan cerita ni tuk renungan n perkongsian kita bersama..luv u all my friends

P/s:maaf bahasa tulisan aku banyak kekurangan..

2 comments:

  1. erk. kna ats btg idung sndiri..!!! =.='' akn diusahakan. hehe.. idah, mntop! ^^

    ReplyDelete
  2. mantop la sngat..bahasa tah pape...ape y kena d perbaiki..sila bagitau

    ReplyDelete


Daisypath Friendship tickers