Thursday, August 19

Hanya sekadar ikhlas?


cukupkah sekadar ikhlas?

macam mana nk ikhlas? 



huhu.. hm.. sila check hati masing2. 

Sekadar berkongsi ilmu; satu hadeeth mngenai silaturrahim..

“Mahukah kalian aku tunjukkan satu amal yang lebih besar pahalanya daripada solat dan berpuasa?” Baginda bertanya. ”Tentu saja, wahai utusan ALLAH” jawab para sahabat. Lantas baginda menjelaskan :
“Engkau damaikan orang yang bertengkar, menyambung persaudaraan yang terputus, mempertemukan kembali saudara-saudara yang terpisah, dan ‘membina jambatan’ ( berhubung ) dengan berbagai kelompok dalam Islam serta mengukuhkan ukhuwah di antara mereka, adalah amal soleh yang besar pahalanya. Barangsiapa yang ingin dipanjangkan usianya dan dibanyakkan rezekinya, hendaklah dia menyambungkan tali persaudaraan (silaturrahmi).” ( Hadis riwayat Bukhari dan Muslim )

wah.. menyambung silaturrahim, besar pahalanya.. subhanallah..

Bagi sesetengah individu, ssh untuk bergaul mesra dengan individu laen, lebih2 lagi bila tak bleh nak 'ngam' ngan orang laen(huu.. terkena btg idung sndiri). Sombong? eit, tidak. bukan sebab sombong, tapi sebab dikhuatiri kehadirannya tidak disenangi..

Mungkin sebab penampilan, tingkah laku, etc2 yang menyebabkan mereka bertindak sedemikian. jadi, sila jangan buat andaian,tduhan dsb. Kadang2 apa yang terzahir tidak menggambarkan apa yang didalam... 

Namun, bukan mende2 tu yang jadi penghalang ukhwah..
sesama kita berubah untuk mengubah.. inshaAllah.. 





yep. kengkadang, mulut yang takda penapis ni melemparkan kata-kata yang menghiris hati, abes la bleeding hati-hati habibatiku. seikhlas hati, seikhlas rasa, setiap manusia tidak terlepas dari buat silap, jadi...

BYANEEEE~~ buat sesiapa yang terasa terluka, terhiris rasa, terpatah ke terpecah ke(huhu), mintak ampun, mintak maaf.. i just word it out without the slightest thought that u might get hurt. Hmmmmm... n then, baru la sibuk nak rasa guilty. 


Nak kata mende laen, tapi terkeluar mende laen.. kna bnykkn usaha lg nii..huu

sekian dulu, mari sama-sama kita berusaha menjadi org yang mnyambungkan silaturrahim.. bersama mencari the Light of the Truth..

sekian dulu..

gomenne..

salam

end.

No comments:

Post a Comment


Daisypath Friendship tickers